GA-modellen har uppdaterats till version 2.0. Uppdateringen togs fram i hösten 2023 utifrån ny forskning och litteratur inom område samt tio års praktisk tillämpning i olika verksamheter och målgrupper.
Utgångspunkt
GA-modellen utgår från en helhetssyn på anställningsbarhet där fyra grupper av faktorer påverkar individens förmåga och möjlighet att få och behålla ett arbete. Den första är individens arbetsförmåga och/eller funktionsvariation; den andra är individens grundläggande egenskaper och färdigheter; den tredje är individens yrkeskompetenser och den fjärde är arbetsmarknadsläge och struktur.
Dessa gruppfaktorer är sammankopplade och förutsätter varandra. Det behöver finnas fysiska och/eller intellektuella förutsättningar i arbetsförmåga för att klara av en uppgift beroende på vad som krävs. Det behövs också särskilda kompetenser och kunnande för att lösa en uppgift utifrån varierande komplexitet. Individen kan förväntas ha den handlingspotentialen för att agera, prestera och bete sig utifrån vad arbetsgivaren anser bidrar till verksamhetens mål. Detta under förutsättning att det utfaller en positiv matchning mellan vad individen kan erbjuda och vad arbetsgivare har som önskeprofil eller förväntningar.

Modellen
GA-modellen fokuserar utifrån den utgångspunkten på de grundförutsättningarna som gäller hela arbetsmarknaden, där arbetsföra människor oavsett vad de har för yrke, funktionsvariation eller bakgrund ingår. Dessa grundförutsättningar består av egenskaper och färdigheter som har operationaliseras till beteenden och är organiserade i en modell med tre övergripande dimensioner, åtta delområden och trettiosex mätbara målbeteenden. GA utgår från förståelsen att dessa grundförutsättningar i allra högsta grad handlar om beteenden. Därmed tillämpas ett psykosocialt synsätt i arbete för att uppnå tillräcklig anställningsbarhet. Dessutom signalerar de fastställda målbeteendena att de är konkreta, utvecklingsbara, mätbara och att det finns etablerade kunskaper och metoder för att arbeta med dessa beteenden, främst inom beteendevetenskap.
Övergripande dimensioner: Strukturell, dynamisk och funktionell.
Delområden: Orientering, sociala färdigheter, kommunikation, fokusering, handlingskraft, självtillit, anpassningsbarhet och arbetssökandes färdigheter.

Bedömning, utvecklingsarbete och progressionsmätning
GA-modellen och tillhörande mätinstrument är förankrade i internationell empirisk forskning i anställningsbarhet, generella beteendevetenskapliga teorier och professionellas kunskaper med lång yrkeserfarenhet inom området. Under utvecklingsarbetet deltog sammanlagt hundra erfarna handläggare i expertpanelen och i diskussionsgrupper (2008-2011).
Återkopplingsinstrument för grundläggande anställningsbarhet utvecklades (2009) med syfte att göra bedömningar, mäta progression och strukturera återkopplingsarbete. Det sista innebär planering och genomförande av de insatserna som individen behöver utifrån vad mätinstrumentet synliggör gällande befintliga tillgångar och utvecklingsområden.

GA-består som nämnds tidigare av målbeteenden, vilka också fungerar som indikatorer för att predicera anställningsbarhet med fokus på basala och nödvändiga förutsättningar för att få och kunna behålla ett arbete.
Mätinstrumentet är ett skattningsformulär med måttenheter Otillräckligt – Nästan tillräckligt – Tillräckligt – Mer än tillräckligt – Mycket mer än tillräckligt. Målet är att uppnå tillräckligt i alla delområden.
Sedan år 2009 har fyrtio verksamheter i Sverige använt GA-metoden.